Castell de Ratera de Plans de Sió (Segarra)

El Castell de Ratera esta a prop de la Carretera L-304 a Agramunt, km 5,1, Ratera de Plans de Sió.

També conegut com a Castell Molí de Ratera, és un molí fariner, antic castell, situat a Ratera, al municipi dels Plans de Sió, a la Segarra.

Us passo la seva historia:

  • El castell de Ratera estigué inclòs dins del terme del castell de Concabella, del qual fou probablement una fortificació secundària.
  • De Ratera va sorgir un petit llinatge nobiliari: Pere de Ratera és documentat el 1164 i Berenguer de Ratera, canonge de Solsona, el 1222.
  • Encara que Ratera estigué lligat als senyors de Concabella, per exemple al s. XV als Ortiz de Cabrera i Orís.
  • Segons documentació tardana, pertanyia a la canònica de Santa Maria de Guissona fins a la desamortització del segle XIX.
  • El castell va ser reconstruït als segles XIV i XV per convertir-lo en un gran casal gòtic als afores del poble.
  • Cap el 1530 es transformà en un molí fariner per aprofitar les aigües del Sió.
  • A mitjans del segle XX, el seu propietari, l’arquitecte Joaquim Vilaseca, el restaurà.

El castell-molí de Ratera està situat en un descampat a la dreta del riu Sió per poder aprofitar l’aigua i utilitzar-la per al funcionament del molí de farina, actualment en desús. La construcció original està formada per dos volums rectangulars, visibles a la façana principal i enllaçats per un cilindre, que és una escala circular, que arrenca de la planta noble i que, en façana, comença sobre una trompa i acaba en forma plana. Està realitzat amb carreus regulars de mitjanes dimensions i pel que fa a la seva coberta, varia segons el cos de l’edifici on està situada, amb planta baixa i tres plantes superiors, al cos central del castell. Cal destacar que l’anàlisi de les façanes mostra la varietat d’intervencions que hi ha hagut al llarg del temps.

Jordi Contijoch / Generalitat de Catalunya

Al cos utilitzat originàriament com a habitatge, s’hi accedeix a nivell per la part més baixa de l’atalussament, on es troba el molí i on apareix la porta principal amb arc de mig punt adovellat i escut nobiliari a la dovella central.

Laia Pipó Piqué – 2006 / Generalitat de Catalunya

Per damunt d’aquesta trobem dues finestres amb reixes de ferro forjat exteriors, acompanyades per una altra porta de menors dimensions a la que s’hi accedeix mitjançant una sèrie d’escales, realitzada també amb arc de mig punt adovellat i amb la presència de l’escut nobiliari.

Laia Pipó Piqué – 2006 / Generalitat de Catalunya

A la segona planta trobem dues finestres de mitjanes dimensions, mentres que a la tercera i última apareix una sèrie de petites finestres d’arc de mig punt, acompanyades per dos matacans amb espitlleres, centrals en els dos punts d’entrada.

Laia Pipó Piqué – 2006 / Generalitat de Catalunya

Al cos situat més a la dreta, el qual queda unit a l’anterior pel cilindre central o escala circular, trobem dues obertures, una d’inferior de petites dimensions i una de superior de majors dimensions amb llinda superior treballada.

Laia Pipó Piqué – 2006 / Generalitat de Catalunya

A la façana lateral d’aquest cos de l’edifici, és on trobem tots els elements conservats del molí fariner; presenta tres obertures distribuïdes verticalment per sota de les quals es conserva l’antic cacau del molí, que queda situat just al davant de la bassa de forma trapezoïdal i aixecada del nivell del terreny que s’estreny cap a la sortida.

Laia Pipó Piqué – 2006 / Generalitat de Catalunya

Finalment destacar que el tercer cos de l’edifici, situat a la seva esquerra, juntament amb un segon cilindre situat a la part posterior, correspon a les reformes que s’hi van realitzar durant el segle XX.

El Castell de Ratera, és un monument declarat bé cultural d’interès nacional.

Recull de dades: Viquipèdia

Adaptació del Text: Ramon Solé

Fotografies: Fidel Rodríguez

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s